Huidproblemen

Gevoelige huid

Een gevoelige huid ontstaat wanneer de natuurlijke barrièrefunctie van de huid verstoord is. Daardoor gaat er vocht verloren en kunnen irriterende stoffen de huid binnendringen.

Als compensatie zal de huid zichzelf beschermen door harder te worden, met geïrriteerde en vaak ruwe huid als gevolg. Vaak speelt erfelijkheid een belangrijke rol, maar bij veel mensen is de huid echter gevoelig geworden als gevolg van omgevingsfactoren of levensstijl.

Droge huid / vochtarme huid

Veel mensen hebben tegenwoordig last van een droge & trekkerige huid. Een droge huid is eigenlijk altijd een vochtarme huid, maar ook een vette huid kan soms vochtarm zijn. Een tekort aan vocht heeft namelijk niets te maken met de hoeveelheid vet of talg van je huid. De bovenste lagen van je huid worden gevoed vanuit je diepere huidlagen. Als het dun laagje beschermende talg die op onze huid ligt, beschadigt raakt, ontstaat er vochtverlies (TEWL) en wordt je huid minder zacht en soepel.

Het allerbelangrijkste van een vochtarme (droge of vette) huid is het herstellen van de barrièrelaag. Niet alleen voorkom je zo dat er te veel vocht verdampt, ook zorg je er voor dat verschillende processen in je huid beter verlopen.

Doffe / grauwe huid

Wist je dat stress, veel zonnen en roken de 3 belangrijkste oorzaken zijn die heel veel invloed hebben op onze huid? Sigarettenrook bevat veel giftige stoffen, die de aders in de bovenste huidlaag doen dichtslippen en waardoor er dus minder zuurstoftoevoer is. Het gevolg daarvan is dat er verminderde collageenopname is. Je huid ziet er vermoeid uit, oogt dof en is onvoldoende gehydrateerd. Je hebt daardoor last van fijne lijntjes en schilfertjes.

Hoe ontstaat een grauwe huid
Wanneer je ouder wordt, gaat de kwaliteit van je huid achteruit. Het wordt steeds moeilijker om dode huidcellen te vernieuwen. Andere oorzaken zijn zon, roken, oververmoeidheid, stress en hormonale veranderingen of verkeerd productgebruik.

Acné

Acne treft niet alleen adolescenten, maar ook volwassenen. Het wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van comedonen (zwarte punten of mee-eters), micro-cysten, papels en puisten die het gevolg zijn van verstopping van de talgklieren. Comedonen en micro-cysten worden gevormd in een voor acne gevoelige huid. Wanneer ze door bacteriën worden geïnfecteerd, ontwikkelen zich papels en puistjes. Acne wordt beïnvloed door veel factoren zoals genetica, hormonale factoren, voeding en huidverzorging.

Wanneer de actieve acneletsels verdwijnen, kunnen ze evolueren naar restletsels (roodheid en post-inflammatoire hyperpigmentatie) die spontaan verdwijnen, maar dat zal vaak enkele maanden duren. Er zijn verschillende behandelingen beschikbaar om deze restletsels sneller te doen genezen.

Er bestaan verschillende soorten acnelittekens, afhankelijk van of er collageenverlies is (atrofische littekens), of er een toename van collageen is (hypertrofische littekens of keloïd).

Afhankelijk van het type en de diepte van de littekens, kunnen meerdere behandelingssessies nodig zijn. Het combineren van verschillende behandelingen heeft de voorkeur bij verschillende soorten acnelittekens die verschillende huidlagen aantasten.

Acne vereist vaak een combinatie van medische behandeling, voeding en geschikte huidverzorgingsproducten.

Rimpels

In de loop der jaren verandert het gezicht. Naar mate de leeftijd stijgt eist het natuurlijke verouderingsproces zijn tol, dit is vaak te zien aan rimpels en fijne lijntjes in de huid van het gezicht.

De oorzaak van rimpels is het vertragen van de aanmaak van collageen en elastine. Hierdoor verslapt de huid en vermindert de hydratatie, wat uitdroging veroorzaakt. Alles samengenomen ontstaan er lijnen, groeven en rimpels in de huid. Door externe factoren zoals zon, stress en leefstijl, kan het proces versneld worden of kunnen er naast rimpels ook ouderdomsvlekken in het gezicht ontstaan.

Open poriën

Met het ouder worden gaat de activiteit van de huid achteruit. Met andere woorden de celvernieuwing vertraagt: aanmaak van nieuwe cellen en afstoten van dode cellen. Daardoor zal de bovenste huidlaag aandikken en doorlaatbaarheid is niet meer optimaal waardoor uw huid droger begint aan te voelen. Zon, roken, stress en hormonale veranderingen doen hier nog een schepje bovenop. Deze opstappeling van dode cellenlaag veroorzaakt open poriën. Daardoor ga je ook meer last hebben van onzuiverheden.

Pigmentvlekken

Pigmentvlekken komen veel voor en zijn vooral zichtbaar op delen die veelvuldig in de zon komen zoals decolleté, gezicht en op de handruggen. We zien de meeste pigmentaties bij personen met een lichte huid die veel in de zon hebben gezeten. Maar ook bij personen die hun huid goed hebben beschermd tegen zon zien we de zogenoemde ‘ouderdomsvlekken’. De meeste vlekjes kunnen geen kwaad maar kunnen wel als storend ervaren worden.

Pigment vlekken zijn verkleuringen van de huid die op elke plek van het lichaam voor kunnen komen. Pigment is een stof (melanine) die wordt aangemaakt door pigmentcellen in de diepste laag van de opperhuid. Door de zon nemen de werkzame pigmentcellen toe en hierdoor neemt ook de aanmaak van pigment toe. Bijna iedereen maakt pigment aan.

Soms is de pigmentverdeling onregelmatig, dit kan zorgen voor het ontstaan van rode, bruine, gele of zwarte verkleuring in de huid. Pigment beschermt de huid tegen invloeden van buitenaf, zoals UV-straling.

Veel mensen hebben last van pigment vlekken en vinden dit cosmetisch storend, wat erg begrijpelijk is. Een goede UV-bescherming blijft essentieel!

Melasma

Melasma is een huidaandoening waarbij progressief bruine pigmentvlekken op het gezicht verschijnen, voornamelijk op de wangen, het voorhoofd en de bovenlip.

Deze aandoening treft vooral vrouwen en wordt veroorzaakt door verschillende factoren, inclusief genetische en hormonale factoren. Het wordt ook wel ‘zwangerschapsmasker’ genoemd.

Melasma wordt veroorzaakt door blootstelling aan UV en bij sommige patiënten zelfs door blootstelling van de huid aan daglicht.

Couperose

Couperose is de uitzetting van zeer fijne oppervlakkige bloedvaatjes in de huid die zichtbaar aanwezig zijn. Deze is deels genetisch bepaald of treedt spontaan op en kan zich uiten door een constante roodheid. Deze wordt nog extra benadrukt door bepaalde factoren zoals een glaasje alcohol, warmte, pikant eten, emoties…etc. Couperose bevindt zich meestal in het gelaat. Specifieke gebieden zijn wangen, neus en kin die zeer moeilijk te camoufleren zijn.

Couperose ontstaat doordat de oppervlakkige bloedvaten in de huid verslappen en hierdoor verwijden. Er zijn verschillende factoren die een rol spelen bij het ontstaan van vaatjes op het gezicht, namelijk:

• Erfelijkheid, het komt namelijk vaak binnen de familie voor
  • Overmatige blootstelling aan de zon
  • Temperatuurschommeling
  • Alcoholgebruik
  • Chronisch gebruik van corticosteroïd bevattende crèmes of zalven op het gezicht

Rosacea

Rosacea is een chronische huidaandoening waar heel wat mensen mee kampen. Rosacea wordt ook wel verward met couperose omdat bij beide huidaandoeningen rode vaatjes zichtbaar worden in het gelaat. Toch is er een belangrijk verschil. Bij rosacea gaat felle roodheid gepaard met vervelende huidirritaties zoals schilfers, puistjes en zwellingen.

Schimmelnagels

Een schimmelnagel is een nagel die is aangetast door een schimmelinfectie. Dit wordt ook wel kalknagel genoemd. Schimmelnagels verkleuren, worden dikker en bros en zijn in sommige gevallen hinderlijk bij dagelijkse activiteiten.
De infectie kan ontstaan door:

• een schimmelinfectie aan de voeten (opgelopen tijdens het sporten, zwemmen of in de sauna)
  • een warm en vochtig klimaat
  • een beschadiging van de nagel
  • een slechte doorbloeding van de voeten

Het is een veelvoorkomende aandoening. Meestal betreft het de teennagels, vooral van de grote tenen. Maar ook de vingernagels kunnen aangetast zijn

Er zijn minimaal 3 behandelingen nodig om schimmelnagels te verwijderen. Afhankelijk van de ernst van de infectie en het aantal nagels dat is aangedaan kunnen dit er meer zijn. De behandeling kan aanvoelen als meerdere gemene prikjes. Gelukkig duurt de behandeling zelf meestal maar een paar minuten. Na de behandeling is het van belang om schimmelnagel gel te gebruiken.

Als u weer gezonde nagels heeft, is het van belang om nieuwe schimmelinfecties aan de voeten te voorkomen. Dit doet u door:

• Droog uw voeten goed af, ook tussen de tenen. Houd uw voeten droog
  • Draag elke dag schone, katoenen of wollen sokken en goed ventilerende, niet te nauwe schoenen
  • Slippers te dragen in openbare ruimtes zoals doucheruimtes, sauna’s en zwembaden
  • Was uw sokken op 60ºC